Tehetséggondozás a Zrínyi Ilona Gimnáziumban

A Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium 92.
tanévét kezdte meg. Hagyományai között kitüntetett szerepe van a
tehetséggondozásnak. Az iskola élen járt azon pedagógiai innovációkban, melyeknek
a tehetségígéretek felkarolása volt a célja: tagozatos képzés az 1960-as
években, fakultációs programok 1976-tól, nyelvi előkészítő alapítványi keretben
1991-től. 1998-tól működünk a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási
Közalapítvány bázisiskolájaként, s 2000-ben csatlakoztunk az Arany János
Tehetséggondozó Programhoz.
2006-ban elindult a HEFOP 3.1.3 projekt, 2009-ben
regisztráltunk tehetségpontként, az akkreditáció folyamatban van.
Az Arany János Tehetséggondozó programba való
bekapcsolódásunk szükségessé tette tehetségfilozófiánk kidolgozását, s erre
építettük tehetséggondozó stratégiánkat.
Tehetségfilozófiánk |
Tehetséggondozási
stratégiánk (Célok, eszközök) |
A
tehetség sokrétű fogalom. |
Igyekszünk
feltárni, hogy ki miben tehetséges.(Bemeneti mérések, versenyek, művészeti és
sportpályázatok, iskolai Ki mit tud, gálaestek) |
A
tehetséggondozás nem elitképzés. |
Beiskolázási
célterületeink között megtalálható a megyeszékhely, a leszakadó kistérség is. |
A
"szunnyadó" tehetségek megtalálásához elengedhetetlen a képzés általánosan
magas szintje. |
Egyetemekre
és főiskolákra készítünk, így törekednünk kell a magas tanulmányi átlagokra (4,31),
emelt szintű érettségi teljesítményekre (4,54). |
A
"mélyvíz-metódus" helyett a tehetség lépésről
lépésre való fejlesztését valljuk. |
4
illetve 5 évre lebontott tehetségfejlesztő programokat dolgoztunk ki. |
A
gyorsítást a kivételes tehetségek esetében biztosítani kell. |
A
vizsgarendszer rugalmassá tételével biztosítjuk az egyéni haladást. |
A
képességfejlesztés kitüntetett területei: modellalkotás, problémakezelés,
idegen nyelvi és digitális kommunikáció. |
- Nyelvi előkészítő osztályok indítása angol,
német, spanyol és francia nyelven. (heti 14 óra) - Tanulásmódszertan bevezetése, felsőbb
évfolyamokon tantárgyakhoz kapcsolása. - Ikt eszközök
beszerzése pályázati pénzek felhasználásával: 7 interaktív tábla, 2
informatika szakterem, 2 XClass-terem. - A technikai eszközökhöz való hozzáférés biztosítása
a kollégiumokban is. |
A
képességfejlesztéshez elengedhetetlen kulcskompetenciák fejlesztése. |
- Pedagógusok módszertani kultúrájának
gazdagítása (projektmódszert, csoportmunka, kooperatív tanulás). Szakmai megújító továbbképzéseken: Hefop: 7 fő Ikt-, Sdt-továbbképzések: 35 fő, tanulásmódszertan: 23 fő - Az országos kompetenciamérés eredményeinek
felhasználása. |
A
képességek a gazdagítás különféle formáival fejleszthetők. |
Tanórai
szervezett formák: emelt szintű képzések (34) Tanórán
kívüli tevékenységek: érdeklődési körök, önképző körök (Art Café Művészeti
Egyesület), kreatív tanulmányi versenyek, alapítványi háziversenyek (Ambrózy Géza, Ötvös László). Teret
adunk az önszerveződő diákkezdeményezéseknek. |
A képességek mellett a személyiség-tényezők formálásának is meghatározó
szerepe van. |
- Személyiség-fejlesztés, önismeret bevezetése
a nyelvi előkészítőben és az Arany János-i blokkban. - Kollégáink közreműködtek a Varázsszem című
kötet megjelentetésében. - Lazító programok szervezése az anómia és a kiégés ellen. |
A
tanácsadási formák kidolgozásával meg kell gátolni, hogy a tehetséges tanuló
szétforgácsolódjon, félrecsússzon. |
Mentálhigiénés
szakember, iskolapszichológus végzi a tanácsadást, a diákok mellett bevonva a
szülőket is. |
Pályaorientációs
tanácsadással a tehetséges tanulók választása optimalizálható. |
Nyílt
napokon való részvétel. Életpálya-építés,
karrier-tanácsadás az osztályfőnöki órákon és a kollégiumi foglalkozásokon. Kutatók
éjszakája. |
A
tehetséggondozás megköveteli a folyamatosságot az iskolafokok között. |
- Tehetséggondozó körök és nyelvi versenyek
szervezése az általános iskolák számára. - Együttműködési szerződés kötése a Corvinusszal, a Debreceni Egyetemmel, a Nyíregyházi
Főiskolával. |
A
tehetséggondozás csak támogató társadalmi közegben lehet hatékony. |
Kapcsolatfelvétel
a munka világával: cégek bemutatkozása, volt tanítványok visszahívása önkéntesként. Tehetségpontként
bekapcsolódás az észak-alföldi régió munkájába. |
