Tehetséggondozás a Zrínyi Ilona Gimnáziumban

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Zrínyi Ilona Gimnázium és Kollégium 92. tanévét kezdte meg. Hagyományai között kitüntetett szerepe van a tehetséggondozásnak. Az iskola élen járt azon pedagógiai innovációkban, melyeknek a tehetségígéretek felkarolása volt a célja: tagozatos képzés az 1960-as években, fakultációs programok 1976-tól, nyelvi előkészítő alapítványi keretben 1991-től. 1998-tól működünk a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közoktatási Közalapítvány bázisiskolájaként, s 2000-ben csatlakoztunk az Arany János Tehetséggondozó Programhoz.

2006-ban elindult a HEFOP 3.1.3 projekt, 2009-ben regisztráltunk tehetségpontként, az akkreditáció folyamatban van.

Az Arany János Tehetséggondozó programba való bekapcsolódásunk szükségessé tette tehetségfilozófiánk kidolgozását, s erre építettük tehetséggondozó stratégiánkat.

 

Tehetségfilozófiánk

Tehetséggondozási stratégiánk (Célok, eszközök)

A tehetség sokrétű fogalom.

Igyekszünk feltárni, hogy ki miben tehetséges.(Bemeneti mérések, versenyek, művészeti és sportpályázatok, iskolai Ki mit tud, gálaestek)

A tehetséggondozás nem elitképzés.

Beiskolázási célterületeink között megtalálható a megyeszékhely, a leszakadó kistérség is.

 

A "szunnyadó" tehetségek megtalálásához elengedhetetlen a képzés általánosan magas szintje.

Egyetemekre és főiskolákra készítünk, így törekednünk kell a magas tanulmányi átlagokra (4,31), emelt szintű érettségi teljesítményekre (4,54).

A "mélyvíz-metódus" helyett a tehetség lépésről lépésre való fejlesztését valljuk.

4 illetve 5 évre lebontott tehetségfejlesztő programokat dolgoztunk ki.

A gyorsítást a kivételes tehetségek esetében biztosítani kell.

A vizsgarendszer rugalmassá tételével biztosítjuk az egyéni haladást.

A képességfejlesztés kitüntetett területei: modellalkotás, problémakezelés, idegen nyelvi és digitális kommunikáció.

- Nyelvi előkészítő osztályok indítása angol, német, spanyol és francia nyelven. (heti 14 óra)

-  Tanulásmódszertan bevezetése, felsőbb évfolyamokon tantárgyakhoz kapcsolása.

-  Ikt eszközök beszerzése pályázati pénzek felhasználásával: 7 interaktív tábla, 2 informatika szakterem, 2 XClass-terem.

-  A technikai eszközökhöz való hozzáférés biztosítása a kollégiumokban is.

A képességfejlesztéshez elengedhetetlen kulcskompetenciák fejlesztése.

 

-  Pedagógusok módszertani kultúrájának gazdagítása (projektmódszert, csoportmunka, kooperatív tanulás).

   Szakmai megújító továbbképzéseken:

   Hefop: 7 fő

   Ikt-, Sdt-továbbképzések: 35 fő, tanulásmódszertan: 23 fő

-  Az országos kompetenciamérés eredményeinek felhasználása.

A képességek a gazdagítás különféle formáival fejleszthetők.

Tanórai szervezett formák: emelt szintű képzések (34)

Tanórán kívüli tevékenységek: érdeklődési körök, önképző körök (Art Café Művészeti Egyesület), kreatív tanulmányi versenyek, alapítványi háziversenyek (Ambrózy Géza, Ötvös László).

Teret adunk az önszerveződő diákkezdeményezéseknek.

A képességek mellett a személyiség-tényezők formálásának is meghatározó szerepe van.

 

-  Személyiség-fejlesztés, önismeret bevezetése a nyelvi előkészítőben és az Arany János-i blokkban.

-  Kollégáink közreműködtek a Varázsszem című kötet megjelentetésében.

-  Lazító programok szervezése az anómia és a kiégés ellen.

A tanácsadási formák kidolgozásával meg kell gátolni, hogy a tehetséges tanuló szétforgácsolódjon, félrecsússzon.

Mentálhigiénés szakember, iskolapszichológus végzi a tanácsadást, a diákok mellett bevonva a szülőket is.

Pályaorientációs tanácsadással a tehetséges tanulók választása optimalizálható.

 

Nyílt napokon való részvétel.

Életpálya-építés, karrier-tanácsadás az osztályfőnöki órákon és a kollégiumi foglalkozásokon.

Kutatók éjszakája.

A tehetséggondozás megköveteli a folyamatosságot az iskolafokok között.

-  Tehetséggondozó körök és nyelvi versenyek szervezése az általános iskolák számára.

-  Együttműködési szerződés kötése a Corvinusszal, a Debreceni Egyetemmel, a Nyíregyházi Főiskolával.

A tehetséggondozás csak támogató társadalmi közegben lehet hatékony.

Kapcsolatfelvétel a munka világával: cégek bemutatkozása, volt tanítványok visszahívása önkéntesként.

Tehetségpontként bekapcsolódás az észak-alföldi régió munkájába.